Na een pilotperiode neemt de gemeente Tholen vanaf vandaag 8 juni ‘De Blauwe Knop’ voor schuldhulpverlening officieel in gebruik op haar website. De gemeente Tholen is één van de eerste gemeenten in Nederland die deze vorm van dienstverlening aanbiedt. Wethouder Peter Hoek lichtte het digitale concept toe tijdens een persmoment.

Met landelijk 650.000 huishoudens die te maken hebben met problematische schulden, is het niet verwonderlijk dat gemeenten zoeken naar een manier om schuldhulpverlening te ondersteunen en te vergemakkelijken. Het verkrijgen van een schuldenoverzicht is voor veel mensen een goede stap, maar blijkt in de praktijk een ingewikkeld proces. De blauwe knop geeft hen de regie terug over hun eigen gegevens en biedt inzicht in bestaande schulden bij overheidsinstanties, zoals de gemeente. Een stukje dienstverlening waar de gemeente Tholen graag aan meewerkt.

De Blauwe Knop is een blauwe knop op de website van een gemeente of andere overheid, waarmee een inwoner alle informatie over schulden bij die overheid verzamelt. De inwoner logt in met DigiD en vraagt het schuldenoverzicht aan. Na ongeveer 10 minuten kan men de gegevens inzien en downloaden in twee bestanden: een gewaarmerkt pdf en een XML-bestand, dat eventueel ingelezen kan worden in een ander programma – zoals een app voor budgetbeheer. Er wordt gewerkt aan uitgebreidere toepassingen voor de toekomst. De Blauwe Knop is terug te vinden op de website van de gemeente Tholen, onder het onderwerp ‘Hulp bij Schulden’.